torsdag 4. september 2008

Hva skal jeg blir når jeg blir stor?

Dette er nok ikke et ukjent tema,og jeg tenker faktisk på det veldig ofte for tiden.Det er flere yrker som har vært aktuelle,men likevel vet jeg ikke hva jeg skal blir når jeg blir stor.Da jeg var liten,ville jeg bli det samme som mange andre småjenter,prinsesse,men denne drømmen måtte nok forbli en drøm.Da jeg ble enda litt større,hadde jeg en drøm om å bli popstjerne.Det var et perfekt yrke,å være berømt og ha masse penger og synge! Men senere har nok denne drømmen også forsvunnet.Jeg har innsett at stjerner ikke har et helt perfekt liv som jeg ville ha det til.

Nå,8 år senere har jeg nok vokst fra de drømmeyrkene og holdt meg litt mer til virkeligheten.Jeg er usikker på hva jeg skal bli,men en ting er klart: jeg skal tjene masse penger! Jeg vil ikke ha dårlig råd resten av livet mitt.Og det avhenger jo av hvem jobb jeg velger. Det har fått meg til å tenke litt.Du jobber med noe du elsker,men det er en dårlig betalt jobb,og de fleste som jobber i slike jobber vil gjerne hatt litt mer penger.Altså,hvis man vil ha mer penger må man jobbe i en bedre betalt jobb,men det er jo ikke sikkert denne jobben er noe du elsker.Og trives du ikke med jobben din er det veldig dumt,siden dette er noe du antageligvis skal gjøre en stund framover.

Heldigvis er alle mine drømmejobber bra betalte jobber,jeg har både tenkt på advokat og psykolog,men jeg har langt ifra bestemt meg,dette valget har faktisk betdydnig for meg helt til jeg blir pensjonist.Jeg er jo tross alt bare 14år og det er jo folk som er 20+ og fortsatt ikke har bestemt seg for hva de vil bli.Så jeg kan nok ta det med ro med å velge yrke ennå.Nå skal jeg bare konsentrere meg om å holde karakterene på topp.
























Hva vil du bli når du blir stor?
Hva ville du bli da du var liten?
Og for deg som allerede jobber,hva slags jobb har du,og trives du?

Ingen kommentarer: