tirsdag 30. september 2008

Vi har det godt,så hvorfor klager vi?


Selv om jeg fikk shoppet noe i går,er det forsatt masse jeg har lyst på og jeg trenger det faktisk også.Men jeg føler at jeg får litt dårlig samvittighet når jeg tenker på hvor godt jeg har det i forhold til mange andre mennesker der ute i verden.Jeg får mat,et trygt hjem og alt jeg trenger.Jeg er heldig i forhold til mange andre.Det er mye sult,mye vold i hjemmet og mange som ikke har klær og sko! Så hvorfor klager vi fordi vi synes vi har for lite penger? Det er mange spørsmål og også mange svar,mye uforklarlig.Før i tiden var alle mer takknemlige for det de fikk,om det bare var en appelsin på lørdagskvelden.Nå skal alle ha alt de peker på og det er konkurranse om å ha det største huset,største båten og fineste bilen.Når Norge sjenerelt er et av landene som har mest penger,hvorfor hjelper vi ikke dem som trenger det? Jeg synes at alle burde skjerpe seg og tenke på hvordan andre har det iblant! For det som ikke kan kjøpes med penger,er det som virkelig betyr noe!

Er du bortskjemt?
Tenker du på dem som ikke er like heldig som deg iblant,og får du noen gang dårlig samvittighet overfor dem?

12 kommentarer:

Johanne sa...

Jeg føler meg ikke bortskjemt i forhold til de på min egen alder :p

Renate sa...

Det er bra,det er veldig mange som er det! ;p

Anonym sa...

Jeg tenkte faktisk på det selv i dag; var en tur og shoppet og tittet rundt på alle menneskene som gikk på senteret og hadde masse de hadde tenkt til å kjøpe. Men slik er det bare! Det er bra at vi tenker over det og kanskje gjør noe med det, men vi kan ikke droppe å gjøre det bare fordi andre ikke har det bra. Jeg er både bortskjemt og ikke bortskjemt ;)

Renate sa...

Jeg synes synd på dem,men selv om jeg gjør det,så er jeg også enig i at man ikke kan droppe ting fordi andre ikke har det bra;)
Men jeg må vel si at jeg er litt bortskjemt selv.

anjaripegutu sa...

bortskjemt og bortskjemt. spørs hva man legger i det. får det jeg trenger og mangler ingen ting spesielt :) selv om det alltid er ting man har lyst på.

tenker på det i blant, ja.. det er rart hvor stor kontraster vi har her i verden. synes det er helt sjukt å tenke på, men det er jo sånn det er og sånn vi lever. trist, men sant.

Renate sa...

Ja,det spørs..

Det er det,man må jo egentlig bare akseptere det fordi det en person kan ikke gjøre så mye forskjell.Men det er jo trist,ja.

Kristine sa...

er ikke så bortskjemt tror jeg. men jeg har mat på bordet hver dag, tak over hodet. og stor familie, er man bortskjemt da?

Renate sa...

Jeg tror ikke det er å være bortskjemt! ;p

Vera sa...

har hørt om at alle RIKE mennesker i hele verden ga 1 dollar hver. og det er alle de rike. så hadde det ikke vært noe sult i verden. egoistiske. jeg kunne tenke meg å gi uendelig mye til veldedighet hadde jeg bare hatt råd til det. jeg mener, de får et par korn å spise om dagen, og vi er egoistiske nok til å tenke på å gå ut døren uten sminke? (jeg gjør ikke det, men mange) og at skoene ikke matvher toppen. Eller at ikke det står WESC flashet over hele hoodien. uff, hadde jeg vært EN av de med mye penger, hadde jeg gitt mye, hele tiden. Kan jo hjelpe med fadderbarn da ? men det er bare en person. selv om det er mye.

Nei, jeg er ikke veldig bortskjemt, får ikke penger om jeg ikke har hjulpet til hjemme, holdt rommet mitt ryddig, gjort lekser, og vasket og støvsuget osv. får ikke sko osv, om jeg ikke trenger det. Ja jeg pleier å tenke over det av og til, og føler meg så rotten. Sitter der med dobbel madrass på sengen, masse sko og vesker, smykker og sminke, og masse klær. mens de ikke engang har sko, eller noe madrass, kanskje et teppe, og et lite rom til å dele på med resten av den store familien. er det rart jeg føler meg rotten?

Uff det ble langt, men..

Vera :)

Renate sa...

Jeg har også tenkt på det noen ganger,at hvis alle ga litt hver,så hadde det om ikke alt,noe av sult og fattigdom blitt borte.Selvfølgelig dem som er rike.Hadde jeg selv hatt penger til det hadde jeg gitt mye til veldedighet.Jeg har tenkt på når jeg er sulten,på dem som ikke får mat på flere dager.Når jeg gjør noe morsomt,så tenker jeg på alle dem verdifulle som dør akkurat da.

Jeg synes det er unødvendig og kjøpe et skap full av merkeklær som wesc,DC osv. Det er greit med et par plagg,men et helt skap bare for å ha logoen over hele t-skjorta?Da synes jeg det er bedre å bruke det på et fadderbarn e.l.Selv om det bare er en person er det bedre enn ingenting.

Jeg føler meg også råtten når jeg tenker på alt det jeg har og jeg fortsatt tenker på at jeg vil ha mer.Da tenker jeg ikke på dem som ikke har noenting,akkurat som det gjør meg blind,men i det siste har jeg tenkt mer og mer på det.Og jeg tenker at hvis alle hadde sett det nærmere,hvis alle hadde vært der blant alt elendighet,fattigdom og sult,hadde vi kanskje sett sannheten,den sannheten ingen vil innrømme.
Men jeg synes ikke du bør ha dårlig samvittighet for pengen du får,siden etter det du beskriver,gjør du deg fortjent til det,og det er ikke alle som gjør det!

Det gjør ikke noe at det er langt,det er bare koselig å svare på :)

Lena sa...

Vi hjelper jo litt til også da.. Vi har for eksempel fadderbarn:) Men flere burde hjulpet til synes jeg..

Renate sa...

Ja,vi gjør jo det,men skulle hjulpet enda mer ja! :)