torsdag 2. oktober 2008

Kristin-saken

Jeg har akkurat sett på Krimkummisjonen på TvNorge.Denne gangen var det saken om Kristin som skulle oppklares.Jeg skulle egentlig slå av Tv'en fordi jeg skulle jo se på Gossip Girl.Men jeg skiftet mening da jeg hørte at det var om Kristin som ble drept i Kvelde utafor Larvik.

12år gamle Kristin var ei rolig og stille jente,men hun hadde sine utbrudd iblant.Hun var sjenert,men var glad i mennesker.Hun var også glad i dyr og likte å lese.Hun var også spesielt opptatt av Titanic filmen.Søsteren til Kristin beskriver henne som den mest jordnære jenta du kan få,hun var verken opptatt av mote,sminke eller hår.


Kristin skal bade med venninnen sin Ida, en varm sommerdag 5.august 1999.Hun skulle sykle.Kvelde er "bondelandet" eller hva jeg skal kalle det,dere skjønner sikkert hva jeg mener. På veien blir hun voldtatt og kvalt til døde.Sykkelen,hjelmen og sekken hennes ble funnet gjemt under et grantre, ca.30m unna der Kristin ble funnet.Det som var rart var at buksa hennes var dratt på henne igjen.Gjerningsmannen har aldri blitt funnet.


Det var en svensk mann som var veldig flink til å oppklare slike saker som skulle prøve å oppklare denne.Han fant ut mer enn det politiet i Larvik hadde funnet ut fra før.Han fant ut at Mannen som drepte Kristin var i 20-årene,muskuløs og hadde ikke drept før.Det var visst ikke meningen å drepe Kristin,han skulle bare vise sin forakt for kvinner.Han hadde derimot voldtatt før,fordi han var en trofeesamler.Altså,den svenske mannen fant ut at den ene øredobben var borte,noe som tyder på at denne ble tatt ut av gjerningsmannen,som fortsatt har denne.Han samler på den for å huske på dem han har voldtatt og ikke glemme dem.Politiet som etterforsket saken overså dette.


Det er to vitner som har sett denne mannen og synes han oppførte seg merkelig.Hun ene var på vei hjem fra jobb,da en mann på moped kjørte forbi henne og senere passerte henne igjen til fots mens han hadde blikket sitt ned i grøfte,dette skjedde hele fire ganger med denne damen rett etter hverandre.


Denne mannen hadde en rar oppførsel og han skulle ha drept Kristin,som også hadde skader i ansiktet.


Søsteren til Kristin er også rystet.Hun er noen år eldre enn Kristin,men de har et godt forhold og fant på mye rart.Hun kjørte forbi Kristin på veien hjem fra jobb.Hun vinket og sa hei,men var i et hastverk, hun måtte forte seg hjem og skifte klær,fordi hun skulle i et møte.Da hun skulle ta på seg skoa la hun merke til at de skoene hun skulle ha var borte,Kristin hadde tatt dem.Hun ble sur og det var de skoene hun skulle ha til det antrekket.Så hun kjørte etter Kristin for å få skoene tilbake,Kristin visste at det var søsterens yndlingssko.Søsteren visste godt hvem vei Kristin hadde tatt ,men ble stadig mer irritert da hun ikke fant henne. Søsteren var bare minutter bak da gjerningsmannen stoppet Kristin og førte henne inn i skogen.Søsteren fant henne ikke og ringte faren urolig.Han visste at noe hadde skjedd, og det var alvorlig. Han tilkalte politiet.


Senere har søsteren fått vite at hun kjørte forbi åstedet og hun har fortsatt,8 år senere,dårlig samvittighet.Hun tenker på alle tilfeldighetene og alt hun kunne gjort annerledes.


Faren til Kristin har gjort om rommet til Kristin til et slags kontor,hvor han har prøvd å oppklare saken selv,som han vil fortsette med til han finner gjerningsmannen.


Den svenske mannen fant en mann,som han var helt sikker på var gjerningsmannen.Politiet har før fengslet denne mannen,men manglet etter bevisene gjorde at han ble løslatt igjen og fikk en erstatning på en halv million kroner!


Men politiet i Larvik vil nå ta opp saken igjen og fortsette å undersøke den.Mannen som skal være gjerningsmannen skal også undersøkes grundigere.




Dette var sjenerelt og kort fortalt om Kristin-saken.Jeg synes synd på familien til Kristin.Tenk om det hadde skjedd med meg og min familie eller andre jeg kjenner.Det kunne skjedd med hvem som helst.Det er helt forferdelig.Nå er jeg litt mer obs på å ikke gå alene ute når det mørkt.Jeg synes også at foreldre burde være mer obs på det,for en slik tragedie tror jeg ingen foreldre vil oppleve.
Dette bildet av Kristin ble tatt to uker før hun ble drept,da hun var på sykkeltur med sin far og søster.Da skulle faren ifølge han selv også ha forklart henne at hun ikke skal stoppe og prate med mystiske fremmede,aldri ta imot godteri fra dem osv.
Han med den beige jakka,er den svenske mannen som oppklarte saken.Han med hettegenseren og brillene er faren til Kristin og han med den svarte jakka,er "programlederen".

Dette er en tegning av det som skal være gjerningsmannen.

Ingen kommentarer: