søndag 26. oktober 2008

Trening og sunt kosthold!

Takk for alle kommentarene på forrige innlegg. Det motiverer meg veldig og kanskje noen av dere andre også? Det hørtes iallfall slikt ut, for det var noen som hadde lyst å henge seg på og gjøre det samme. Det er kjempe positivt og jeg ble kjempe glad for å lese kommentarene. Jeg ønsker alle som har lyst å gjøre det samme som meg, lykke til!

Siden det var så god respons på forrige innlegg, så tenkte jeg skulle skrive litt mer om trening og et sunt koshold. Kanskje det motiverer dere enda mer?

Noen vil kanskje ta av et par kilo, mens andre er ute etter å stramme opp kroppen og rett og slett få en mer veltrent kropp. Uansett hva du er ute etter, er mitt tips å bruke målbånd, ikke vekten! Selv om antall kilo er uendret, kan du ha blitt smalere uansett, fordi kroppen blir strammere. Ikke mål deg hver dag, men minimum hver uke, da ser du forskjell og gir ikke opp fordi du ikke ser et rask resultat. Det er ikke gjort på et par dager, men det krever tålmodighet.

Når det gjelder treningen må du finne det som passer deg. Finne noe du synes er morsomt. Ellers er det ikke noe morsomt å trene, og det er akkurat det det skal være. Liker du ikke å jogge, så gjør du ikke det. Elsker du å danse, da velger du så klart det. Sett på yndlingsmusikken din, en som er rask selvfølgelig. Og slå deg løs hjemme på gulvet. En time med rask dansing, er like bra som alt annet trening. Det er ingen regel på hvordan du skal danse, bare gjør det du føler for. Det er kjempe gøy, og har du mye inne i deg som vil ut, er det en perfekt måte å gjøre det på.

Er du ikke sikker på hva du liker best, så utforsk det ved å prøve forskjellige ting. Sykling, jogging, raske turer, svømming you name it. Svømming er kjempe bra alternativ, det er en av de sportene du forbrenner flest kalorier, du blir ikke svett, og skader ikke leddene, dersom du er litt overvektig. Har du penger til det, kjøp medlemskap på nærmeste treningsenter. Jeg angrer ikke et sekund på at jeg gjorde det, der fikk jeg satt opp et eget treningsprogram som passet for meg, helt gratis! Uansett hva du velger, husk at treningen din må inneholde både kondisjon og styrke!

Når det gjelder kosthold, er vel det de fleste sliter med og det som er vanskeligst. Aldri gå å handle hvis du er sulten! Da er det lett å kjøpe usunne ting, man ikke skal ha. Når du er å handler, handl gjerne for flere dager samtidig. Før du går i butikken skriver du en handleliste med hva du skal ha, da er det lettere å handle.

I løpet av dagen skal du ha 4-6 måltider. Frokost, lunsj, middag og kveldmat er viktige hovedmåltider. Det skal gå 3-4 timer mellom hvert hovedmåltid. Mellom disse måltidene kan du gjerne ha et mellommåltid, dersom du er sulten. Dette mellommåltidet skal være på ca.100 kalorier. Det kan være en frukt, en brødskive med magert pålegg på o.l. Husk alltid på å spise frokost, det gir energi til resten av dagen, de som spiser frokost er det bevist at faktisk har laver BMI enn dem som ikke spiser frokost. Eksempler på pålegg er magert kjøttpålegg som kokt skinke, kalkun skinke og servelat. Makrell i tomat og kokt egg er også et godt alternativ. Ha gjerne grønnsaker oppå.

Middag kan være utfordrende for mange, det er det iallfall for meg og mange ganger sprekker jeg der fordi jeg aldri vet hva jeg skal ha til middag. Søk på google, der kan du finne mange gode, sunne oppskrifter. Tenk deg at du deler opp middagstallerknen i tre like deler, der en del inneholder enten kjøtt, fisk eller kylling, andre del inneholder poteter, ris eller pasta og tredje delen inneholder grønnsaker som gulrøtter, salat og brokkoli.

Godteri og brus burde du holde deg til en dag i uken. Og ikke kjøp hele godterihylla. Sprekker du med det sunne kostholdet en dag, ikke gi opp av den grunn. Det er normalt å sprekke, slik skjer for alle. Dagen etterpå glemmer du det og fortsetter vidre.

Motivasjon kan være et kapittel for seg og her kan det være mange muligheter. Mitt tips er å skrive ut bilder fra data'n din eller klippe fra blader. Lim dette inn et sted, slik at hver gang du er i ferd med å gi opp, kikker du i denne. Dette funker for meg! Dersom du har en venninne som har lyst å gjøre det samme som deg, gå i sammen, motiver hverandre. Det er nok det beste motivasjons tipset, og det er morsommere å trene når man har en venninne ved siden av seg. Kjøp også blader som spesialerer seg på trening og kosthold, jeg kan anbefale Shape-Up. Jeg leser det og jeg elsker det.


Jeg håper det jeg har skrivd nå kommer til nytte av noen. Dette har jeg skrivd fra mitt eget hode, og jeg har ikke kopiert eller noe sånt fra andre sider. Har du noen spørsmål angående dette så legg gjerne igjen en kommentar, så skal jeg svare så godt jeg kan, lykke til!







15 kommentarer:

Shelly sa...

Tusen takk for det søten :)!

Håper virkelig på og bli helt frisk snart.

Malina sa...

Det var noen gode tips her :) må innrømme at jeg ikke bryr meg så veldig om kostholdet, det går litt i perioder tror jeg. Så lenge jeg trener og har det gøy, bryr jeg meg ikke så mye om hva jeg spiser.

Karoline sa...

Du er flink med motivasjon nå altså..!<3

Anonym sa...

Jeg liker holdningen din :)

Renate sa...

Sunniva Sætre: Bare hyggelig det vet du:) Ja, det skjønner jeg, det er ikke noe gøy å være syk!

Malina: Det var bra:) Kostholdet mitt pleier også å gå i perioder, hehe. Det er jeg enig i.

Karoline: Takk! <3

Ida: Takk:)

Malina sa...

:) å, det hørtes surt ut. Solbriller er jo litt mer spesielt enn en lipgloss, også da! :) ikke bare bare å kjøpe helt like heller sikkert.

Renate sa...

hehe, ja:) Nei, de solbrillene var utsolgt når jeg skulle kjøpe meg et likt par;(

Malina sa...

Uff ja, er det ikke typisk? :)

Emelie sa...

Jeg hater å jogge! det er et mareritt=/ men sykling derimot syns jeg er greit <3 Det klarer jeg uten å bli sliten med en gang, hehe.

Renate sa...

Malina: Jo det er kjempe typisk! ;p

Emelie: Det gjør jeg også! Sykling liker jeg også best, hehe<3

Anonym sa...

Ja, taco er kjempe godt! :) spiser meg alltid stappmett på det.

hanna sa...

mange bra tips her ;)

I sa...

Supert innlegg :) Og veldig fin blogg :)

Renate sa...

Marlene: Ja det er det:) Haha, de gjør jeg også!

Hanna: Det var bra:)

Ida Bethina: Takk og takk:D

Anonym sa...

veldig interessant, takk