lørdag 25. oktober 2008

I want a white christmas!


Julen betyr mye for meg og jeg gleder meg kjempe mye til desmber måneden. Etter min mening er juletider en av de mest koseligste tiden på hele året. Jeg elsker alt med jul, bare stemingen rundt alle gjør at man blir glad selv om man har en dårlig dag.



Gatene i sentrum er pyntet med juleklokker og det hele. På torvet har de et kjempe stort juletre. Det er plassert midt i sentrum av hele Larvik. Da synes jeg juleshoppingen blir ekstra koselig. Jeg elsker å få julegaver selv, men jeg synes det er morsommere å gi julegaver til andre istedenfor. Særlig selvlaget ting til foreldre og besteforeldre, jeg er stolt av slike ting jeg har jobbet mye med og de blir jo så glade, uansett hva det er.

Men av en eller annen grunn synes jeg at julen de siste årene blir mindre og mindre jul. Jeg tror ikke jeg har hatt en hvit jul på flere år. Det er så mye stress rundt julen også, hvorfor kan ikke alle ta det med ro og nye julen?

Jule tradisjoner er viktig for meg. Jeg begynner vel å bli litt for stor til julekalendere mener, men etter min mening blir man aldri for stor til det. Jeg elsker julekalender. Jeg må ha pakkekalender, der man får en liten pakke hver dag og sjokoladekalender, det er viktig.
Jeg ser alltid på barnetv i desember, og da pleier jeg å ha nisselue på, haha, kall meg barnslig, men sånn er jeg bare. Jeg håper det er blåfjell eller rødnissene på barnetv i år, fordi det liker jeg best. Jeg og pappa kjøper alltid juletre på en gård, der er det aller best. Jeg husker selvfølgelig ikke navnet på den gården akkurat nå, men uansett. De har en kjempe søt og snill hund der, og menneskene som driver gården er alltid hyggelige. De har en liten butikk med hjemmelaget ting, de har masse fint og jeg pleier alltid å kjøpe noen julegaver der. Kafe har de også, hvor du kan kjøpe alt fra grøt, brus, kaffe og til og med grille pølser ute!
Dessuten kan man hogge tre selv, som vi gjorde i fjor. Det var veldig koselig faktisk, men hadde vært bedre hvis jeg hadde hatt andre sko. Jeg hadde nemlig kjøpt nye sko den dagen og jeg fikk skikkelig gnagesår, sånn at jeg nesten ikke klarte å gå, det var vondt! Juletreet pynter jeg alltid på lillejulaften, da spiser jeg også risgrøt.
Natt til julaften er alltid julestrømpa oppe. På julemorgen står jeg opp tidlig, ser på jule morgen og propper i meg godteri til jeg blir kvalm. Tre nøtter til askepott og Reisen til julestjernen er to filmer jeg har sett på hver julemorgen, så lenge jeg kan huske.

Julekvelden er viktig å feire med familien min. Jeg må ha ordentlig julemat, som ribbe, medisterkaker, julepølse osv, det spiser jeg hver julaften. Mange liker ikke denne julematen, men jeg gjør det, jeg elsker julemat! Til dessert må jeg ha farmors hjemmelagde risgrøt og saus, men mandel oppi selvfølgelig. Vi pleier alltid å ha julenisse, på grunn av barna sine skyld, når man er tre og fire år, er det viktig. Jeg husker jeg var redd for nissen da jeg var liten, jeg løp alltid å gjemte meg, jeg var pyse! Julegavene blir alltid lest opp, det synes jeg er best, fordi da blir ikke alle julegavene borte med en gang også ser man hva andre får.

Jeg kunne ønske julenissen virkelig fans, i mine drømmer gjør den alltid det uansett.


Har du noen jule tradisjoner?
Hva er viktig for deg i julen?
Hva ønsker du deg mest denne julen?
Hva slags julemat spiser du?




29 kommentarer:

Yvonne sa...

Eg elsker julen, og den betyr utrulig mykje for meg!

Renate sa...

For meg også!

Camilla Didriksen sa...

ÅÅÅ, dette innlegget var KOS! Jeg gleder meg skikkelig til jul :)

Renate sa...

Hehe! Det fjør jeg også:D

Janne sa...

skikklig ening i mye av det du skriver der! :D

Renate sa...

Hehe!:D

Yvonne sa...

jeg vet. han er den bitchen, ikke bare mot én person, men mot alle! sykt fustrerende -.-

Renate sa...

Vet det!Veldig irriterende også -.-

Kristine sa...

jeg vil også ha hvit jul i år :-)

Malina sa...

For et koselig innlegg! Jul <3

Anonym sa...

Så deilig da :)

Jorunn sa...

Julen er koselig... Jeg skal jobbe julaften i år... Men har fri nyttårsaften... Er bare halv dag da... Deilig!

Salatbolla sa...

gleder meg til julen..(ferieeee) men ikke ennå.. den får starte i desember;P thihi

Anonym sa...

Gleder meg! Hvilken skole i Larvik går du på? Ra?

Renate sa...

Jeg går på Mellomhagen:)

Kristina sa...

Jeg elsker juletradisjoner som julemorgen og julestrømpe på julaften. Jeg MÅ få med meg askepott, reisen til julestjernen og donald haha. Det er fantastisk! Feirer alltid jul sammen med familie, og det er virkelig den koselisgte og beste delen av hele året :) Vi spiser alltid ribbe, for mamma HATERsau haha.
Aner ikke hva jeg skal ønske meg, men det kommer nok haha :p
Liker bloggen din forresten! Kommer til å lese mye fremover :)

Renate sa...

Jeg også! Jeg glemte å ta med Donald, hehe, men jeg pleier alltid å se på det også;) Ja, det synes jeg også. Vi spiser alltid ribbe vi også:)
Ikke jeg heller, eller ny mobil da. Jeg fikk det forrige jul også, men den tok en svømmetur i sommer, haha.
Takk, takk!:D

Kristina sa...

hehe :D
haha, svømmetur faktisk :p det skal ikke være lett..
men takk! :D

Renate sa...

Haha, nei det skal ikke være det;p
Hehe:D

Jorunn sa...

Det går helt fint... Lov å surre vet du! Jeg bare lo.. syns det var morsomt.. går ofte i surr for meg også.. Tro meg.. ;)

Terese sa...

Elsker jula! Den er superherlig.

Johanne sa...

Askepott og matøl! Har jeg det har jeg alt jeg trenger for julen :D

Emelie sa...

Julen er så koselig! og spesielt når de setter opp julebelysning i gatene, og man hører julemusikk:D Ååå...jeg savner julen!<3

Renate sa...

Ja, det er kjempe koselig:D Jeg savner julen kjempe mye jeg også!<3

Emelie sa...

Har egentlig bare sunget siden jeg var bitte liten, så er moren min sangpedagog og faren min pianist, så musikk ligger i slekta:) Synger du eller? <3

Renate sa...

Åja, da er det ikke rart at du er flink, du har det i genene,hehe:)
Ja, jeg gjør det, mest for meg selv. Og ikke før jeg var 11-12 år. Men jeg er langt i fra så flink som du er da! <3

Stine sa...

Åh, etter å ha sett alle julebildene gleder jeg meg bare enda mer til jul. Bare synd jeg ikke får være hjemme sammen med familien og at jeg må sitte på jobb :(

Renate sa...

Så kjedelig at du må jobbe da;/ det er ikke noe koselig på julaften.

Magnus Lofstad sa...

Gleder meg skikkelig til jul jeg nå :D